درخواست همکاری

اتصال به نسخه الکترونیک بیمه سلامت

نسخه الکترونیک چیست؟ در مورد نسخه الکترونیک چه میدانیم؟ مزایا و معایب این سرویس چیست؟

نسخه الکترونیک بیمه سلامت / پرونده الکترونیک
بیمه سلامت

‘ طرح نسخه الکترونیک، گامی مهم در جهت صیانت از حقوق بیمه شدگان ‘

در گذشته پزشکان برای مراجعین خود از دفترچه های خدمات درمانی استفاده میکردند. این دفترچه ها معایا و مزایای خاص خودشان را داشتند. در صورتیکه این دفتر بنا به هر دلیل از بین میرفت به معنی از بین رفتن قسمتی از پرونده پزشکی بود. با تمام شدن صفحات دفترچه یا تاریخ اعتبار مراجعه کننده مجبور بود، مجددا برای صدور و دریافت دفترچه اقدام کند و به طبع آن دچار هدر رفت زمان و منابع و … میشد.
امروز با توجه به راه اندازی سامانه بیمه سلامت ihio.gov.ir عملا برگه های دستی و برگه ای تا حدود زیادی حذف شده اند. خدماتی که مراجعه کننده به آن نیاز دارد (از قبیل آزمایش، دارو، تصویربرداری پزشکی و …. ) به صورت الکترونیکی ثبت میشود.
در واقع پزشکان نیازی به نوشتن دستورات لازم در برگه های دفترچه (در صورت داشتن بیمه) و یا برگه های آزاد ندارند.
حتی اگر (بیمار) مراجعه کننده بیمه هم نداشته باشد بازهم میتوان از این سامانه استفاده نمود.

امکان نسخه نویسی الکترونیکی علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی زیادی در مصرف کاغذ می شود. این اقدامات نقش قابل توجهی در چابک سازی سازمان دارد.
همانطور که میدانید در نرم افزار مدیریت درمانگاه و مطب سامان (سامانه جامع مدیریت اطلاعات سلامت و درمان) پذیرش مراجعین با کد ملی انجام میشود.
این قابلیت باعث به وجود آمدن پرونده الکترونیکی کامل برای هر مراجعه کننده است. در نرم افزار مدیریت درمانگاه و مطب سامان با ورود کد ملی مراجعه کننده اطلاعات هویتی از سرویسهای بیمه سلامت خوانده شده و در اختیار کاربر قرار میگیرد. (استعلام بیمار / استعلام مراجعه کننده / استعلام گیرنده خدمت)
بعد از مرحله پذیرش یک نوبت به مراجعه کننده اختصاص داده شده و به کارتابل پزشک در سازمان بیمه سلامت منتقل میشود. (استعلام پزشک / نوبت دهی پزشک / کارتابل پزشک)
سپس بر اساس تخصص و سابقه پزشک معالج هزینه ویزیت طبق قرارداد با سازمان بیمه سلامت در سیستم ثبت می شود. (استعلام تخصص پزشک / استعلام هزینه / استعلام سابقه پزشک)
در ادامه پزشک با مراجعه به کارتابل مراجعه نموده، دارو ، آزمایش، خدمات تصویربرداری، … و  سایراقلام مورد نیاز برای بیمار را در این سامانه ثبت میکند.

این امکان علاوه بر صرفه جویی در زمان و حذف کاغذ مزایای فراوانی برای مراجعه کننده (بیمار / گیرنده خدمت) ، کاربران پذیرش و پزشکان محترم دارد. که میتوان به پرونده درمانی، دسترسی پزشک به نسخه های تجویزی قبلی، سرعت در پذیرش، صحت سنجی داده های ورودی و … اشاره کرد.

سپس مراجعه کننده به راحتی میتواند با مراجعه به مراکز درمانی مختلف از قبیل پاراکلینک ها، داروخانه ها و … خدمات مورد نظر خود را دریافت کند.

امکانات جدید اضافه شده به نرم افزار مدیریت درمانگاه و مطب سامان (سامانه مدیریت اطلاعات سلامت و درمان )

اتصال نرم افزار مدیریت درمانگاه و مطب سامان

  • استعلام نسخه
  • استحقاق سنجی درمان
  • استعلام مشخصات مراجعه کننده
  • استعلام پزشک و نظام پزشکی
  • نوبت دهی پزشک در سامانه بیمه سلامت
  • استعلام هزینه های درمان
  • صدور نسخه الکترونیک

چه بیمه هایی را میتوان از این طریق ثبت نمود؟

  • بیمه سلامت همگانی
  • بیمه سلامت ایرانیان
  • بیمه کارکنان دولت
  • بیمه خدمات درمانی سایر اقشار
  • بیمه خدمات درمانی ایثارگران
  • بیمه خدمات درمانی طلاب
  • بیمه خدمات درمانی سایر اقشار بهزیستی
  • بیمه خدمات درمانی فرهنگیان

مزایا و معایب نسخه الکترونیک:

هر سیستم به هر صورت دارای مزایا و معیب متعدد است. که با شناسایی آنها میتوان باعث پیشرفت شده و مشکلات پیش رو را به صورت بهتری مدیریت کرد.

فوائد استفاده از نسخه الکترونیک:

  • جلوگیری از اشتباهات دارویی
  • جلوگیری از تداخلات دارویی
  • ثبت تشخیص بیماریها
  • خوانایی بهتر نسخ
  • دسترسی به پرونده و بهبود روند درمان مراجعه کننده
  • حذف برگه های کاغذی و جلوگیری از معدوم شدن پرونده پزشکی

 

در کنار همه فوائدی که وجود دارد به مشکلاتی نیز در سر راه بر خواهیم خورد:

  • کندی موقت و یا عدم دسترسی به سامانه بیمه
  • نیاز به آموزش و اصول مبانی رایانه و عدم آشنایی متصدیان این حوزه به این امور
  • قطعی ، کندی ، عدم پوشش اینترنت
  • اشتباه در شماره تلفن مراجعه کننده
  • دسترسی به اطلاعات هویتی (تاهل، سوابق، شماره تلفن و …)
  • علی رغم اینکه پاکدستی کادر درمان، عدم اعتماد به برخی از فعالان این حوزه و دخالت در امر درمان
  • نداشتن دسترسی مراجعه کننده به سوابق پزشکی خود

 

 در صورتی که فاقد نام کاربری و رمز عبور از سازمان بیمه سلامت هستید و تاکنون ثبت نام نکرده اید به سامانه خدمت رسانی به شرکای کاری مراجعه کنید. شماره تلفن 1666 نیز پاسخ گوی سوالات احتمالی شما خواهد بود.

 جهت اصلاح شماره موبایل و تمدید اعتبار پوشش بیمه سلامت ایرانیان، لطفا بیمه شدگان را به سامانه خدمات غیر حضوری (شهروندی) به آدرس www.bimehsalamatiranian.ir راهنمایی نمایید.

 

5/5

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *